Redakční systém WordPress patří těm nejrozšířenějším. Má řadu předností, ale také úskalí. Tím největším je, že může být pěkně pomalý. Proto prvním krokem před spuštěním produkčního webu by měla být kontrola rychlosti. Podíváme se, jakých parametrů si máme všímat – třeba na příkladu nedávno spuštěného projektu eDalnice.cz.
Podle aktuálních statistik (únor 2021) mezi 1 milionem webů s největší návštěvností) bylo identifikováno 813.172 systémů pro správu obsahu (CMS), z toho WordPress představoval 331.318 případů. Znamená to, že z Top milionu webů používá Wordress 33,1 % webů, resp. má 41% podíl na CMS systémech. Desetinásobně tak překonává Drupal, který je na druhém místě. V Česku je podle odhadů přes 35 tisíc běžících webů na WordPressu. Navíc trend je stoupající. Dalším důležitým faktem je i to, že WordPress (často s příslušnými funkčními rozšířeníními) používá téměř každý pátý český e-shop.
Wodrpress je sice možné využívat bez zvláštních technických znalostí, bohužel to ale neznamená, že chybějící znalosti nemohou vést k závažným problémům.
Pozor na rychlost
Hned po bezpečnosti je důležitým faktorem rychlost. Rychlost odezvy webových stránek je faktorem, který zásadně spolurozhoduje o úspěchu mezi uživateli, a tak má i byznysový dopad. Ilustruje to například edávná studie, kterou pro Google uskutečnila společnost Deloitte Digital. Ta ukázala, že zrychlení mobilního webu o 100 milisekund ke zvýšení konverzí o 8,4% u retailových webů, resp. o 10,1% u nabídek cestovních kanceláří. Rychlost má ostatně dopad i na SEO, rychlostní parametry jsou začleněny do hodnoticích parametrů Googlu Core Web Vitals a které se už od května 2021 stanou součástí řadicích kritérií ve výsledcích vyhledávání.
Bez potřebných znalostí a zkušeností hrozí, že WordPress nainstalujeme a nakonfigurujeme tak, že stvoříme nefunkční pomalé monstrum. Příkladem tkového selhání dodavatele je web eDalnice, kde selhala kontrola technického řešení z hlediska rychlosti i objemu dat. To bylo z největší pravdpěpodobnéstí i příčinou, proč tato aplikace krátce po záhájení plného provozu selhala a my jsme museli poslouchat nejapné výmluvy ministra dopravy. K této trapné situace vůbec nemuselo dojít, pokud by zadavatel i zodpovědný pracovník dodavatele otestovali včas vývojovou verzi aplikace pomocí nějakého testovacího nástroje, minimálně pomocí Google PageSpeed Insights, který je nástrojem první volby.
Nezapomeňte na test rychlosti
Google PageSpeed Insights ukáže nejen laboratorní data (tedy obecné předpoklady vašeho řešení z hlediska rychlosti), ale také skutečná data uživatelů. To druhé ovšem jen v případě, že se jedná o navštěvovaný projekt, u nového webu se musíte spokojit s laboratorními údaji nebo s s údaji, které vycházejí z jednoho konkrétního měření.
A jak našem testu dopadla eDalnice? Opravdu zle, 26/100 bodů pro desktopovou verzi a 6/100 pro mobilní verzi. Na to, kolik to nás jako daňové poplatníky stálo, je to skutečně bídný výsledek. Někdy příště si ho alespoň rozebereme podrobněji a zkusíme naznačit, jakým směrem by měla jít náprava.
Výsledek testu Google PageSpeed Insights pro desktopové prostředí
Výsledek testu Google PageSpeed Insights pro mobilní prostředí