Vyhledavače mohou najít a v seznamu zobrazit jen ty stránky, které předem zpracovaly a tyto výsledky zpracování uložily do své databáze. Obvykle tomu říkáme, že vyhledavač stránku zaindexoval. Každá prodleva mezi publikováním dokumentu a jeho vyhledatelností je samozřejmě nepříjemná, a proto hledání cest, jak dostat obsah do indexu co nejdříve, provází SEO již od počátku.
Kdysi dávno se používal i termín registrace do vyhledavače – ještě v době, kdy roboti pracovali pomalu a kdy odeslání adresy nové stránky pomocí registračního formuláře bylo metodou, která fungovala. Již jsem si myslel, že tento termín je definitivně mrtev, ale nedávno jsem se setkal s požadavkem na“registraci do 10 – 15 nejdůležitějších vyhledavačů, které se používají v Německu“.
Jak na rychlou indexaci
Jako nejlepší způsob funguje pravděpodobně kombinace:
- Pravidelně aktualizovaný obsah (naučíte vyhledavač, aby na web chodil pravidelně).
- Odkazy z dobře hodnocených (a patrně také pravidelně indexovaných) webů.
- Oznámení nového obsahu pomocí aktualizačních služeb (Ping-o-matic), ale některé redakční systémy, jako je třeba wordpress, na to má samostatnou volbu.
- Používat a pravidelně aktualizovat sitemap (mapu stránek).
Vyplněním formuláře pro přidání nové stránky (tzv. „registrací do vyhledavače“) sice nic nezkazíte, ale asi to má význam je v případě, že tuto činnost máte komu vyfakturovat. Pokud pracujete správně, předchozí postupy fungují rychleji. Přidání stránky nabízí Seznam i Google; praktický význam je asi jen ve vložení úvodní stránky nového webu (tak to chce vyhledavač Bing), ostatní stránky by si už měl crawler najít sám.
Příklad rekordní indexace
A teď jak to může vypadat v praxi na Google, který pracuje opravdu rychle; nová stránka se u „vypracovaného webu“ může objevit prakticky okamžitě. Google tohle umí už dávno, především díky technologii Caffeine, která se objevila už v roce 2010, jak ukazuje příklad, který jsem na svém projektu zaznamenal již v roce 2012:
Problémy v praxe
A jaká je praxe: Vypracováním webu (pravidelné aktualizace, odkazy) v kombinaci s aktualizačním „pingem“ lze dosáhnout u Googlu indexace do 1 hodiny asi v 95% případů. Zkušenosti se Seznamem bývaly horší, v poslední době stížností ubylo. V každém případě stojí za to – dříve než se začnete rozčilovat na hloupý vyhledavač – zkontrolovat, zda za problémy s indexací nestojí technické problémy.